Ezt olvasta már?


Változik a parkolási rend Szombathelyen, Miskolcon, Kecskeméten, Egerben, Pécsen

Változik a parkolási rend több vidéki városban

Pécsen már az ingyenesség korlátozásának előkészületei zajlanak, Miskolc is elfogadta a saját rendeletmódosítását és Szombathelyen sem a jelenlegi szokást tartják a legzöldebb megoldásnak. Elindult valami, bár a legtöbb megyeszékhelyen még nem akarnak - vagy nem tudnak - különbséget tenni a különféle zöld rendszámos autók között.

A vezess.hu vizsgálta meg a parkolás helyzetét a nagyobb városokban.

 

Első fecskeként Pécs önkormányzata változtat az évek óta fennálló országos renden, miszerint a fizetős parkolóhelyeket ingyen használhatják a zöld rendszámos autók várostól függetlenül. Náluk – valószínűleg a nyártól – megszűnik ez a rendszer.

 

Megkérdeztük az önkormányzatot az úttörő kezdeményezés előkészületeiről, valamint a döntéssel szembeni legfőbb kritikáról. Megkerestük az összes többi megyeszékhelyet is, gondolkodnak-e hasonló reformban és megváltoztatják-e a saját parkolási rendszerüket.

Készüljenek a zöld rendszámos autók tulajdonosai, ha nem akarnak egy igazán egyedi Mikulás-csomagot

 

“Pécs város vezetése azt gondolja, hogy előremutató, ha kizárólag a város levegőminőségét egyértelműen nem terhelő autók kapják meg a parkolási díjkedvezményt” – indokolta a Vezessnek a baranyai megyeszékhely önkormányzata az ötletüket. A városvezetés döntése értelmében két részre bontják a zöld rendszámos autókat a parkolási kedvezmények szempontjából: a tisztán elektromosok továbbra is ingyen használhatják a város fizetős helyeit, a plug-in hibridek tulajdonosainak azonban fizetni kell a jövőben.

 

A zöld rendszám problémája

 

2016-ban vezették be a “világoszöld alapszínű különleges rendszámtáblát” a “környezetkímélő gépkocsik” számára. A jelentős – nem csak parkolási – kedvezményekkel járó azonosítót a villanyautók és a 25 kilométert kizárólag elektromos hajtással megtenni képes plug-in hibridek viselhetik, márpedig utóbbiak ide sorolása régóta komoly viták tárgya. Ezek között ugyanis számos olyan nagy teljesítményű személyautó is található, amelyek belsőégésű motorja lemerült akkumulátor mellett akár rendkívül magas fogyasztást is produkálhat, elégetve akár 10-15-20 liter benzint a városi használat alatt. Ez messze van a környezetbarát közlekedéstől, ráadásul a 4-5 literes városi fogyasztású full hibridek esetén fel sem merült a zöld rendszám használatának az esetleges engedélyezése. Jelenleg 40 ezer körüli zöld rendszámos autó fut a hazai utakon, ebből körülbelül 18 ezer a tisztán elektromos hajtású, azaz közvetlen károsanyag-kibocsátás nélkül üzemelő villanyautó.

 

Az új szabályozás elkészült Pécsen, de a vészhelyzetre vonatkozó kormányzati döntés miatt június 30-ig nem lehet módosítani semmilyen díjfizetést érintő helyi rendelkezést az önkormányzatoknak. Idő tehát van az előkészületekre, szükséges is, ugyanis egységesen zöld rendszámot viselnek a nyártól fizetős parkolásra kényszerített autók, és a kedvezményt továbbra is élvezők. A megoldandó probléma: ránézésre nem dönthet a hajtásláncról a parkolás rendjét ellenőrző önkormányzati munkatárs, létezik olyan személyautó, amelynél eleve eldönthetetlen kívülről, van-e benne benzinmotor is, vagy csak elektromos.

 

 

Természetesen nem szemrevételezéssel döntenek majd az autók jogos vagy büntetendő parkolásáról, azt találta ki az önkormányzat, hogy nem jár automatikusan senki autójának az ingyen hely. A tisztán elektromos hajtású személyautóval rendelkezőknek regisztrálni kell a Biokom Nonprofit Kft. nevű városüzemeltetési cégnél, akinek bent van a rendszáma az adatbázisukban, annak nincs több teendője. Plug-in hibridek és hatótávnövelős benzinmotorral felszerelt autók jelentkezését viszont nem fogadják.

 

“Jelenleg a regisztráció előkészítése folyik, terveink szerint májustól nyitjuk meg (…). Természetesen, aki már előbb szeretné elküldeni az adatait (…) megteheti, regisztrálni fogjuk az autóját” – közölte kérdésünkre a polgármesteri hivatal.

 

Banánhéj így is hever a földön, még a villanyautósok számára is. A rendszerrel szembeni egyetlen kritika, hogy Pécs belvárosába természetesen begurulhatnak az ország más pontjain elő, a zöld rendszámuknak hála ingyenes parkoláshoz szokott villanyautósok is. Bárki, bármikor, bárhonnan. Akár egy évben egyetlen egyszer, amikor mondjuk budapestiként a Balatonnál nyaraló a család leugrik egy kellemes délutánra a városba. Velük mi lesz?

 

“Nagy valószínűséggel kapnak egy mikuláscsomagot a szélvédőjükre. Ebben azonban nem csak csekk lesz, hanem egy világos és részletes tájékoztató arról, hogy milyen módon válik tárgytalanná a bírság befizetése. Ehhez nagy valószínűséggel elegendő lesz egy e-mail egy lefotózott forgalmi engedéllyel, vagy más, hasonlóan egyszerű módszer” – ezt találta ki az önkormányzat.

 

Szerintük “minden bizonnyal” amúgy is informálódnak az elektromos autókat használók az úti céljuk parkolási szabályaival kapcsolatban.

Miskolc a villanyautósok mellett, Szombathely a kormányra vár, Kecskemét a hibrideknek is kedvez

 

Nem Pécs az egyetlen vidéki nagyváros, ahol 2022-ben változik a parkolás rendje, ahol idén valamikortól már kizárólag csak a villanyautók tulajdonosai élvezhetik az ingyenességet. Ugyanez lesz a helyzet Miskolcon is. “A parkolási rendeletünk módosítására vonatkozó rendelettervezet már elkészült” – közölte a város Polgármesteri Kabinetje a Vezessel.

 

Jelenleg a borsodi megyeszékhelyen is a vészhelyzet jogilag lezárt végére várnak, “a rendeletmódosítási javaslat Közgyűlés elé terjesztésére jelenleg nincs lehetőség”.

 

Szombathelyen mindkettőjük előtt felmerült már az ötlet. “Hosszú távú célunk, hogy a tisztán elektromos autók parkolhassanak csak ingyenesen a fizető parkolóinkban” – árulták el megkeresésünkre. Az egyik decemberi közgyűlésükön módosították is a helyi rendeletet a belváros levegőjének tisztábbá tétele érdekében.

Csakhogy ez a lépésük még más irányba mutat, lett is belőle némi politikai vita a helyi vezetés és ellenzéke között. Bevezették a városközponttól távolabb eső, 2-es (sárga), valamint a 3-as (zöld) díjzónában a zöld rendszámos autók ingyenes parkolását, viszont a legbelső, 1-es (piros) övezetben megszüntettük az eddigi kedvezményes parkolóbérlet-vásárlási lehetőséget. Vagyis itt a villanyautósoknak is fizetni kell, egyértelmű cél a forgalom csökkentése.

 

Ha a céljuk a tisztán elektromos autók kizárólagosan ingyenes parkolása a fizetős helyeken, akkor miért nem Pécshez és Miskolchoz hasonló lépést hoztak? “A helyi regisztrációs lehetőség véleményünk szerint csak egy nehézkes részmegoldás lenne, ezért országosan szükséges kezelni ezt a problémát. A megfelelő eljárás az volna, ha csak a tisztán elektromos gépjárművek kapnának zöld rendszámot.”

 

Kecskeméten ellenben megpróbálják szétválasztani a környezetet így-úgy kímélő személyautókat a többségtől. Amellett, hogy az elektromosok díjmentesen parkolhatnak, “a hibrid gépkocsik parkolóbérlet vásárlása esetén 75 százalékos kedvezményben részesülnek”.

Egerben is sok az autó, mást kellene használni

 

“Sajnos városunkban nem az a legégetőbb probléma, hogy a tisztán elektromos autók és a hibrid típusú autók is igénybe vehetik-e ingyenes a parkolóhelyeket, hiszen az elmúlt években olyan nagymértékű gépjárműállomány-növekedés ment végbe városunkban, hogy a jelenleg rendelkezésre álló parkolóhely kapacitás egész egyszerűen már képtelen kiszolgálni az igényeket. Új parkolók létesítése pedig a rendelkezésre álló helykapacitás szegénysége miatt igen problémás, valamit költséges volna. A városvezetés és az önkormányzat fő célja jelenleg, hogy a lakosságot – különös tekintettel az autóval közlekedőkre – arra biztassuk, abba az irányba tereljük, hogy személygépjárművek helyett válasszák inkább a város tömegközlekedését” – közölték megkeresésünkre.

 

Ennek megfelelően januártól a Volánnal közösen kidolgozott kedvezményprogramot indítottak, az egri lakcímmel rendelkezők ezer forintos jelképes összegért éves helyijárat bérletet kapnak. Hosszabb távú elképzeléseik között szerepel, hogy a városon áthaladó vonatközlekedést is be szeretnék vonni Eger helyi tömegközlekedésébe.

Jelenleg nincs olyan tényező

 

A fenti példák szerint egyértelműen elindult pár városvezetésnél a központi jogszabálynál árnyaltabb gondolkodás a személyautók kedvezményrendszerével kapcsolatban, ám a megyeszékhelyeknek küldött körkérdéseinkre adott válaszokból kiderült: több önkormányzatnál még nem látható probléma ez.

 

“Jelenleg Székesfehérváron ez a kérdés nincs napirenden. A város klímavédelmi stratégiája jelenleg is készül, ami ki fog terjedni számos, közlekedéssel kapcsolatos kérdésre. Ennek konzultációja megkezdődött, várjuk a fehérvári emberek véleményét, akár az ilyen kérdésekben is. Sajnos a zöld rendszámos gépkocsik száma a fizető parkolóhelyeken nem éri el a várakozó gépjárművek 1 százalékát, ám örömteli, hogy a számuk szerencsére emelkedik. Egyelőre tehát még nem időszerű a szabályozás módosítása. Amennyiben az arányokban olyan eltolódás lesz, hogy már nehezen található szabad hely egy-egy parkolóterületen a folyamatosan díjmentesen várakozók miatt, akkor megvizsgáljuk a szabályozás módosításának módját és lehetőségét” – nyilatkozta Cser-Palkovics András polgármester a Vezessnek.

 

Ezen a pár önkormányzaton kívül a legjellemzőbb válasz szerint az önkormányzatok többsége nem akar, vagy éppen nem igazán tud különbséget tenni a zöld rendszámos járművek között aszerint, van-e kipufogója, avagy nincs.

 

Kéz a kézben jár ezzel, hogy sokan a jelenlegi központi szabályozást látják a leginkább zöldnek, a válaszok olvasgatása közben tipikus reakciónak tűnik Debrecené. “A zöld város koncepció részeként a levegőminőség javítása kiemelt célja az önkormányzatnak, amely ezért támogat minden olyan kedvezményt, ami a zöld rendszámú gépjárművek számára elérhető. Nincs olyan tényező, amely jelen pillanatban indokolná a zöld rendszámú gépjárművek ingyenes parkolásáról szóló önkormányzati rendelet felülvizsgálatát.”

 

Sokféle plug-in hibrid létezik. Az egyesek által legtöbbet szidott hatalmas SUV-ok is képesek közvetlen károsanyag-kobocsátás, azaz egyetlen deci olajszármazék felhasználása nélkül közlekedni. Ha viszont magasról tesz a tulajdonosuk a környezete védelmére és az akkupakk feltöltésére, kizárólag csak az ingyenes parkolás érdekli, némelyik ilyen óriás messze az átlagautók felett fogyaszt. A használaton múlik

Mi a helyzet Budapesten?

 

Lakosságarányosan is messze a fővárosban közlekedik a legtöbb zöld rendszámos autó, a belváros mérete és a torlódások állandósága miatt is itt lenne a leginkább értelme a parkolási rendszer árnyalásának. Csakhogy a kéttucatnyi különféle közterület-felügyelet városában tűnik a leginkább kivitelezhetetlennek a jelenlegi zöld rendszámos rendszer mellett a villanyautók kivételezésének bevezetése.

 

Így gondolja ezt a Főpolgármesteri Hivatal is. “Az elektromos autók parkolása nem választható el az egységes parkolási rendszert célzó nagyobb csomagtól, így az intézkedések is együtt határozhatók meg, hiszen a témák összefüggnek. Ráadásul a tárgyi témák jelentősen érintettek a kormányzati rendelkezések által is, így jelenleg jogilag nincs is lehetőség a kérdésben változtatásra” – közölték kérdésünkre.

 

Szó szerint a legtisztább megoldás a zöld rendszámos autók központi szabályozásának a reformja lenne, amit évek óta hiába várnak az autósok, a környezetvédők és az önkormányzatok illetékesei egyaránt.

forrás:vezess.hu







0


Ön szerint esélyes a Tisza Párt a Fidesz leváltására?




0

hírek innen, onnan

Peter Srámek új fejezetet nyitna életében: „Szóba jöhet a családalapítás és a gyerek.”

Nyíltan beszél az érzéseiről az előadó! Peter Srámek ismét egy érzelmes dallal örvendeztette meg a rajongóit, sőt, még azt is...

Holnap jön a Trump-Orbán csúcs, ahol Magyarország ajánlata döntheti el az olajszankciók sorsát

Magyarország hatalmas delegációval érkezik a holnapi amerikai-magyar csúcstalálkozóra, amelyen az egyik központi téma az energetikai...

Cserpes Laura: „Vállalni kell a kockázatot – különben semmi nem történik.”

Tomaskó Bernadett vendége ezúttal Cserpes Laura, aki kendőzetlenül beszél fejlődésről, sebezhetőségről és valódi kapcsolódásról.

Csúcsra futott az elektromos autók eladása, de a többség még nem venne ilyet

Az autóvásárlást tervezők 51,5 százaléka nem venne elektromos autót.

Itt vannak a számok, ezt gondolják az emberek a Tisza Párt adatszivárgásáról

Az Europion felmérése szerint a relatív többség úgy látja: nagy eséllyel kormányzati és/vagy külső beavatkozás miatt kerültek ki...

Nincs változás Prágában: marad a 3,5%-os alapkamat

Egyhangúan a 3,5%-os alapkamat tartására szavaztak a cseh jegybank döntéshozói. A következő időszakra előretekintve továbbra is minden...

Három nappal ezelőtt még játszott az elhunyt sztársportoló

Huszonnégy éves korában elhunyt Marshawn Kneeland, az észak-amerikai profi amerikaifutball-ligában (NFL) szereplő Dallas Cowboys védője.

Pazar libaételek várnak Márton-napon Budapesten

A Márton-nap a magyar gasztronómia egyik legkedvesebb és legízletesebb ünnepe – a hagyomány szerint ekkor liba kerül az asztalra, újbor a...

Az OTP új hirdetménye megerősíti, hogy tényleg nem lesznek fizetősek a telefonos értesítések

Már nincs utalás arra, hogy fizetni kellene az értesítésekért.

A tüdőödéma

A tüdőödéma gyorsan kialakuló, kezelés nélkül halálhoz vezető kórkép. Fő tünete a fokozódó nehézlégzés, mely sokszor éjszaka...

0

Sport

Gólhátrányból fordítva simán nyert a Ferencváros és átvette a vezetést

A Simple Női Liga 8. fordulójából elmaradt mérkőzést pótoltak szerda délután, a Ferencváros 4–1-re legyőzte a Budaörs együttesét és felugrott a tabella élére.

Arsene Wenger: Wirtz tönkretette a Liverpool középpályáját

Florian Wirtz volt a nyár nagy átigazolási sztorija, amikor 125 millió euróért cserébe a Bayer Leverkusentől a Liverpoolhoz igazolt, de eddig az angliai kalandja nem alakul a legjobban. A korábbi Leverkusen-játékos, a n

Guardiola a Dortmund kiütése után: Nem tudtam, hogy Haaland megint rekordott döntött

Pep Guardiola beszélt Haaland rekordjáról és Foden formájáról is, a Dortmund felett aratott 4–1-es győzelem után.

Spanyol gyásznap a BL-ben, a Barcát a VAR mentette meg a szégyentől

A LA Ligát képviselő csapatok csúfosan zárták a BL-alapszakasz 4. fordulóját.

Megvan, kit hívott be Marco Rossi Tóth Balázs helyére

Az MTK Budapest kapusa, Demjén Patrik bekerült a magyar válogatott örmények és írek elleni vb-selejtezőre készülő keretébe a sérült Tóth Balázs helyére.

Betelt a pohár a Real Madrid vezetőinél, Viníciust már várják Angliában

Korábban úgy tűnt, hogy a brazil szélső Szaúd-Arábiába költözhet, de egy európai topcsapat bejelentkezett érte.

Bíróság elé áll Kylian Mbappé

Kylian Mbappé és korábbi klubja, a Paris Saint-Germain november 17-én találkoznak a bíróságon. A feleket a párizsi munkaügyi bíróságra idézték az egyik vitatott ügyük meghallgatására, jelentette ma az Agence Fra

Guardiola a Liverpoolról áradozott, majd egyértelmű üzenet küldött

Pep Guardiola együttese, a Manchester City sima, 4-1-es győzelemmel hangolt a Liverpool elleni rangadóra.

Victor Osimhen mesterhármasával nyert a Galatasaray, Sallai Roland ismét a megszokott helyén játszott

A Galatasaray Sallai Rolanddal a kezdőcsapatban 3–0-ra legyőzte az Ajaxot a Bajnokok Ligája alapszakaszának 4. fordulójában. A magyar játékos ismét megszokott posztján játszott az amszterdami találkozón.

Végső búcsút vettek Mezey Györgytől

Örök nyugalomra helyezték Mezey Györgyöt, a magyar válogatott korábbi szövetségi kapitányát. A Farkasréti temetőben, a ravatalnál lerótta kegyeletét Orbán Viktor miniszterelnök mellett Gyulay Zsolt, a Magyar Olim

Megvan, ki helyettesítheti Tóth Balázst a magyar válogatottnál

A Portugáliában bravúros védő kapus térdsérülés miatt nem lesz bevethető a következő hetekben.

0
0

Bulvár

Elképesztő dolog derült ki Szabó Zsófi fizetéséről, ettől leesik az állad is

Sokakat érdekelt mennyi az annyi Szabó Zsófi fizetését tekintve, kiderült jó néhány dolog.

Januárban jön a 14. havi nyugdíj, viszont rossz hír érkezett a nyugdíjkorrekcióról

Januárban jön a 14. havi nyugdíj, de a novemberi nyugdíjkorrekcióval kapcsolatban kedvezőtlen hírek érkeztek. Bár a kormány megerősítette, hogy elkötelezett a plusz havi juttatás bevezetése mellett, az idősek szám

Irdatlanul nehéz volt a Legyen Ön is milliomos 20 milliós kérdése, pedig a magyarokhoz kapcsolódott

A Legyen Ön is milliomos játékosa nem merte bevállalni, így csak játékon kívül jelölte meg a választ.

Egyetlen gombnyomás, és többé nem figyelnek meg a mobilodon keresztül

Egy apró beállítás, amit a legtöbben figyelmen kívül hagynak, mégis megakadályozhatja, hogy a telefonod folyamatosan hallgassa, mit mondasz. A szakértők szerint a legtöbb ember észre sem veszi, hogy eszköze már most

Már nem „divat” fogamzásgátló tablettát szedni – ezek vették át a helyét

A fogamzásgátló tabletták hosszú idő óta az egyik legkedveltebb védekezési módszernek számítanak, vagy már mégsem?

Hiányzik egy darab a kegyetlenül összevert volt rendőrtiszt agyából

Szórád Györgyöt a saját háza előtt támadták meg, amikor először felébredt a kórházban, beszélni sem tudott.

Kong az ürességtől az 5 milliárdos Sámándob: a 24 milliós rezsijét sem tudná kitermelni Karcag turisztikai csodája

Jegybevétel nulla, ha vannak programok, azok nyugdíjasbálok, Rummikub-versenyek és esküvők.

Tóth Andi meztelenruhája az egyik legizgalmasabb, amit valaha láttunk

Három nap múlva kezdetét veszi az idei X-Faktor élő show-ja, hiszen múlt szombaton összeállt mind a négy versenyzőcsapat. Tóth Andi egyetlen nőként mindig izgalmat csempész a zsűri ruhaválasztásaiba, ez most sem v

0